Saturday, February 7, 2009

Kemelut Perak:Pandangan Presiden Majlis Peguam tidak mewakili Majlis Peguam?


Saya benar-benar terkejut dengan kenyataan Presiden Majlis Peguam Malaysia, Datuk Ambiga Sreenevasan di NST bertajuk "PERAK IN CRISIS: Nizar has no choice but to resign: Bar Council" yang diulang terbit di lawan web rasmi Majlis Peguam http://www.malaysianbar.org.my baru-baru ini. Saya tidak pasti samada ia benar-benar keluar dari mulut Datuk Ambiga ataupun disalah petik oleh media berkenaan. Walaubagaimanapun, sekiranya ia dari mulut Ambiga saya amat tidak bersetuju sama sekali dengan kenyataan beliau.

Pertama: Ia tidak dibuat berdasarkan kepada realiti perlembagaan dan undang-undang tubuh negeri yang sebenar. Saya pernah berhujah dalam artikel sebelum ini bahawa Sultan telah melakukan kesilapan mengarahkan Nizar mengosongkan kerusi MB. Walaupun kuasa Sultan dalam memecat MB ini adalah prerogatif tetapi ia hanya mengikut situasi yang betul. Contohnya penentuan kehilangan keyakinan MB di DUN tidak harus dinilai berdasarkan kenyataan media Najib Tun Razak bahawa BN telah miliki majoriti mentadbir. Saya hujahkan ianya harus melalui Usul undi tak percaya.

Kedua: Kenyataan Ambiga tidak dibuat melalui forum yang sesuai. Bagi saya dalam isu seberat ini, Majlis Peguam harus mengadakan sidang akhbar khas mengenainya. Ia tidak boleh dibuat secara spontan begitu, apatah lagi Ambiga berada dalam majlis bersama Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak Raja Nazrin Shah. Bagi saya, beliau perlu lebih berkredibiliti, berani dan punyai nilai perundangan yang tinggi.
Ketiga: Kenyataan Datuk Ambiga sudah tentu tidak mewakili para peguam di dalam Majlis Peguam Malaysia. Sudah pasti isu ini melibatkan persoalan Hak Asasi Manusia yang lantang diperjuangkan Majlis Peguam. Apatah lagi, SUHAKAM menyokong pembubaran DUN. Secara peribadi saya bukan sahaja tidak setuju dengan beliau, tetapi membantah keras..

Saya lebih suka dan selesa dengan beberapa artikel kawan-kawan saya seperti Amer Hamzah dan Malik Imtiaz serta Hanipa Maidin yang lebih realistik..

Datuk Ambiga..hati-hatilah..

No comments:

Post a Comment